Tips om beter te slapen
ADD,  Blog

Tips om beter te slapen | tips van een psycholoog

Mensen die me al langer volgen weten dat ik serieuze slaapproblemen heb gehad, meer dan eens zelfs. Ik heb er al sinds mijn tienerjaren last van. Misschien zelfs langer… Vorig jaar heb ik maanden aan een stuk amper geslapen. Het ging zo ver dat ik stress kreeg om naar mijn bed te gaan. Niet echt bevorderlijk voor een goede nachtrust, dan kun je wel denken. Ik ben, na lang sukkelen, eindelijk naar een huisarts geweest. Zij heeft me doorgestuurd naar een psycholoog. Ik heb te lang gewacht om hulp te zoeken waardoor slaapmedicijnen alleen mij niet zouden helpen. Ik mag ook wel zeggen dat slaappillen nooit een blijvende oplossing mogen zijn. Het beste is om de oorzaak van het slaapprobleem aan te pakken in plaats van meteen naar pillen te grijpen. Al kunnen deze pillen in het begin wel noodzakelijk zijn om een goeie start te maken.

De psycholoog hielp me om terug te leren slapen.

Ja, je leest het goed. Ik moest terug leren om te slapen. En ik kan je zeggen dat het een proces is van vele maanden. Nu gaat het beter, maar het probleem is nog niet volledig opgelost. Zo neem ik nog steeds elke avond slaaphormonen in om te kunnen slapen.

Tips om beter te kunnen slapen:

  • Ga pas gaan slapen als je echt moe bent. Het heeft geen zin om om 22u te gaan slapen als je nog niet echt moe bent. De kans dat je gaat wakker liggen in bed is een pak groter.
  • Vermijd licht. Doe de verlichting zoveel mogelijk uit, zo word je sneller moe.
  • Zorg dat je ontspannen bent voor dat je gaat gaan slapen. Kijk wat tv, luister naar relaxerende muziek, lees een boek.
  • Kijk niet op je klok. Als je op de klok 3u ziet staan, en je nog niet geslapen hebt, zul je stress krijgen omdat je nu maar 4 uurtjes meer gaat kunnen slapen. En dat gaat je ook niet helpen om in slaap te raken.
  • Voel je, wanneer je in bed ligt, dat je niet zult kunnen slapen? Sta weer op en doe terug iets ontspannends. Het heeft geen zin om uren wakker te liggen stressen in je bed.
  • Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan.
  • Gebruik je slaapkamer enkel om te slapen… ofja… 😉 Tv kijken, boeken lezen, werken op je laptop enz… doe je beter niet in de slaapkamer.
  • Een slaapritueel doen kan je geestelijk voorbereiden om te gaan slapen. Zo kijk ik elke avond voor ik ga slapen naar tv met mijn man. Ik doe mijn pyjama aan en drink een tas warme melk. Dan tanden poetsen en naar het toilet. Heel simpel dus, maar door elke avond dezelfde stappen te zetten, bereid je je lichaam voor op het slapen gaan.

Wat je niet mag doen:

  • Dutjes doen overdag, zo ben je ’s avonds minder moe en is de kans groot dat je terug slecht gaat slapen.
  • 2 tot 3 uur voor je gaat gaan slapen mag je niet meer sporten. Let wel: sporten is goed om beter te kunnen slapen, maar doe dat liever eerder op de dag.
  • Drink geen cafeïne houdende drankjes meer na 15u. Cafeïne blijft lang in je lichaam.
  • Vermijd alcohol voor je gaat gaan slapen. Je voelt je misschien moe na een glas rode wijn en je gaat sneller inslapen. Maar alcohol zorgt ervoor dat je minder diep slaapt en dat je na een korte, ondiepe slaap, terug wakker ligt.
  • Langdurig slaapmedicatie nemen. Slaapmedicatie neem je enkel op voorschrift van je arts, en liefst zo kort mogelijk.

Relaxatie lijst voor het slapen gaan:

  • een boek lezen
  • breien of haken
  • een computerspel spelen
  • naar muziek luisteren
  • een douche of bad nemen
  • in een dagboek schrijven
  • even gaan wandelen
  • dieren verzorgen en aaien
  • foto’s bekijken
  • focussen op je ademhaling
  • een gezichtsmasker leggen
  • een klusje doen in huis dat je graag doet
  • kleuren of puzzelen
  • kruiswoordraadsels oplossen
  • de krant of een magazine lezen
  • opruimen
  • tv kijken

Zoek tijdig professionele hulp!

Zorg er in ieder geval voor dat je geen maanden wacht om professionele hulp te zoeken. Hoe dieper je in het probleem raakt, hoe moeilijker het is om uit die visieuze cirkel te raken. Geloof me, ik spreek uit ervaring 😉

Heb jij ook vaak last van slaapproblemen? Heb je nog extra tips om beter te slapen? Laat ze zeker achter in de comments! Wie weet help je een ander ermee.

Afbeelding van Claudio_Scott via Pixabay

Delen is lief!

2 Reacties

  • floortje

    Super dat je dit deelt, Ik sukkel ook met slaapproblemen…tip: op YouTube kun je een yoga-nidra sessie doen, zalig! In het begin niet makkelijk om met je aandacht naar de genaamde lichaamsdelen te gaan, maar oefening baart kunst. Nog een tip: valeriaan-thee of kamille. liefs floor

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *