Verschillende manieren om je bedrijf te promoten.
Blog,  Ondernemen

Verschillende manieren om je bedrijf te promoten

Sinds ik zelf ondernemer ben lijk ik haast te verzuipen in de advertenties die ik krijg waarmee ik mijn producten zou kunnen verkopen. Er zijn ontzettend veel manieren om je bedrijf te promoten en ik zie ondernemers die echt vanalles uitproberen. Ze willen zoveel mogelijk kanalen gebruiken en daar liefst zoveel mogelijk actief op zijn. Eerlijk… ik heb daar gewoon geen zin in. Ik wil mijn kostbare tijd liefst besteden aan mijn gezin. Ik heb tenslotte 2 pubers en een zoontje die thuisonderwijs krijgen. Ik deel enorm graag mijn kennis rondom het starten van een blog. Dus daar werk ik echt graag aan verder. Ik vind dat vele malen belangrijker dan om telkens op zoek te gaan naar andere manieren om mijn bedrijf te gaan promoten.

Daarbij geloof ik ook niet dat dit werkt, zo vanalles door elkaar willen proberen. Ik ben ervan overtuigd dat je op zoek moet gaan naar dat ene die goed werkt voor jou. En dan zoveel mogelijk daarop proberen in te zetten tot dit voldoende op punt staat om hier ook effectief mensen mee te bereiken. En daarna kun je zien of je op een eenvoudige manier er nog wat extra kunt bijnemen. Dit is uiteraard mijn mening, misschien zie jij het wel anders. En das goed ook, we zijn immers allemaal anders. Uiteraard zijn sommige combinaties heel eenvoudig te maken.

5 verschillende manieren om je bedrijf te promoten:

Bloggen voor je bedrijf

Dit is uiteraard helemaal mijn ‘dada’. Het inzetten van blogs voor je bedrijf heeft zoveel voordelen. Vooral als je weet waar je mee bezig bent. Als je weet wie je ideale klant is en waar die persoon naar op zoek is, dan kun je heel strategisch en doelgericht blogs gaan schrijven. Zet hierbij in op SEO en zorg dat je ideale klant vanzelf naar je toe komt.

Het is fout om te denken dat hier heel veel tijd in kruipt. Ik beloof je dat je met 1 blog per week al heel ver komt. En waar je bij sociale media al heel snel wegzakt in de stroom van nieuwe posts, heb je met bloggen een veel stabieler bereik. Het duurt misschien wel enkele maanden voordat je echt gevonden wordt, op lange termijn is het zo dat als je hoog scoort in Google, je jarenlang op die eerste plek kunt blijven staan.

Het kost je maar 1 bericht per week, en later kan dat gerust zelfs minder zijn… om ervoor te zorgen dat je met de juiste zoekwoorden gevonden kunt worden. Ik ga er van uit dat als je een bedrijf opzet, je hier op lange termijn geld mee wil verdienen. Met het schrijven van de juiste blogs kun je dit bereiken.

Bloggen voor je bedrijf is ideaal voor:

  • een goede vindbaarheid op Google
  • wie op lange termijn denkt
  • wie het niet leuk vindt om actief op sociale media te verschijnen

Instagram inzetten

Instagram blijkt een (meer dan) prima medium om reclame te maken voor je bedrijf. Door content te delen in combinatie met het gebruik van de juiste hashtags kunnen mensen je eenvoudig vinden. Als je graag bezig bent met sociale media, je hier heel vaak op aanwezig bent en graag voor de camera verschijnt kan dit uitstekend werken. Dat kan Instagram queen Nies Cools maar al te goed bewijzen. Nies bewees al dat ze via Instagram heel wat klanten (ik geloof tegen de 1000 al) kon verleiden tot de TIA, oftwel ‘The Instagram Academy‘.

Zij heeft intussen al zoveel tevreden klanten dat ik maar al te graag haar cursus in de bloemetjes zet. Op het moment van schrijven zit Nies met haar man en 3 kinderen in Afrika. Niet op reis, maar gewoon om er enkele maanden te wonen. Ze heeft al financiële vrijheid gecreëerd waardoor ze gewoon gelijk waar dan ook ter wereld, kan geld verdienen met haar bedrijf Socialised. Ook haar podcast: ‘Nies Cools De Podcast‘ is zo hard de moeite! Zeker eens naar luisteren! Echt een van de meest inspirerende vrouwen die ik met veel plezier volg.

Instagram inzetten voor je bedrijf is ideaal voor:

  • wie graag actief is op sociale media
  • wie graag zijn potentiële klanten laat meekijken in zijn leven of achter de schermen van zijn bedrijf
  • Instagram is gratis zolang je natuurlijk geen advertenties inzet

Facebook en inzetten op advertenties

Ook Facebook inzetten voor je bedrijf kan interessant zijn. Nog heel wat mensen zijn hier actief, al lijkt dit vooral de iets oudere generatie te zijn. Vooral mensen die jonger zijn dan 40 zouden Facebook inruilen voor kanalen als Instagram. Het is wat uitzoeken waar jouw ideale doelgroep zit. Voor coaches en mensen die cursussen verkopen lijkt het handig om een Facebook groep te maken waarin gelijkgestemden een veilige plaats hebben om te connecteren met elkaar. Op die manier kun je je expertise inzetten om vertrouwen te krijgen bij je potentiële klanten. Iets wat veiliger kan voelen dan open en bloot op Instagram.

Wat handig is is dat je Facebook en Instagram kunt koppelen aan elkaar. Op die manier kun je alles wat je op Instagram post automatisch op Facebook posten. Dit is iets wat ik voor mijn bedrijf ook heb gedaan, maar ik merk dat ik op Facebook zo goed als geen mensen bereik.

Facebook inzetten voor je bedrijf is ideaal voor:

  • gratis
  • op een zakelijke pagina kun je je berichten gaan inplannen, live gaan enz…
  • met een besloten groep kunnen mensen zich veilig voelen om dingen te vragen, ervaringen te delen enz…

Tiktok

HET kanaal om het jonge publiek mee te kunnen bereiken. Tiktok staat vooral gekend voor z’n trendy danspasjes, maar je hoeft helemaal geen dansjes of gekke stoten uit te steken om TikTok te kunnen gebruiken. Ik vond al heel wat inspirerende accounts op vlak van moneymindset, groeien in je bedrijf enz…

Je hoeft dus helemaal niet de coole dansmoves te volgen om op Tiktok succesvol te kunnen zijn. Wanneer je doelgroep echt jonge mensen zijn, dan is dit je kanaal om op actief te zijn.

Tiktok inzetten voor je bedrijf is ideaal wanneer:

  • je een jonge doelgroep hebt
  • je geen problemen hebt om jezelf op video op te nemen

Advertenties en funnels

Dit is een vorm van minimalistisch ondernemen. Je maakt een funnel waarin je je klant via reclame iets gratis gaat aanbieden. Iets waar jouw klant behoefte aan heeft en waar je die persoon inzichten kunt geven en al wat verder helpen. Door je expertise te tonen kun je geleidelijk aan die persoon converteren naar een betalende klant. Op die manier kun je heel snel, heel veel mensen bereiken. Al zal daar wel een goeie strategie achter moeten zitten om op deze manier klanten te vinden, het kost in ieder geval veel minder moeite maar wel meer geld. Het is iets wat ik zelf ook nog verder wil uitzoeken, want minimalistisch ondernemen is iets wat echt bij mijn levensstijl past.

Ik zie het ook heel haalbaar om dit te gaan combineren met bloggen, Instagram, of gelijk wat dan ook.

Advertenties en funnels inzetten voor je bedrijf is ideaal:

  • voor wie een budget heeft, niet alleen voor de reclame zelf, maar ook hier moet je weten hoe je het op de juiste manier aanpakt zodat de juiste doelgroep je advertenties te zien krijgen

Podcasts

Iets wat ik recent ben beginnen beluisteren en nu al helemaal aan verslingerd ben. Ik luister zo goed als elke dag naar podcasts. Je kunt hier heel waardevolle tips uit halen op vlak van Business. Ook hier kun je heel wat mensen mee bereiken over jouw bepaalde niche. De beste business podcast voor mij is die van @fastforwardamy. Hier haalde ik al heel vaak goeie informatie uit en kreeg ik ook vaak een boost om echt aan de slag te gaan met mijn ideeën. Door je podcast kun je mensen begeleiden naar je website, pak het slim aan en zorg dat mensen voor elke podcast een pagina kunnen vinden met alle info die je hen geeft.

Podcasts inzetten voor je bedrijf is ideaal wanneer:

  • je graag over je producten of dienst praat, logisch natuurlijk 😉

Dit alles is ideaal te combineren met Pinterest voor nog meer bereik

Wat je ook kiest, Pinterest is altijd een goeie manier om je bereik te vergroten. Met de juiste zoekwoorden op de juiste plaatsen kun je heel wat mensen bereiken. Pinterest is, net zoals Google, een zoekmachine. Geef maar eens wat zoektermen in in Pinterest en kijk welke berichten bovenaan verschijnen. Zo krijg je een idee welke soort content interessant voor je kan zijn. Weet je niet hoe Pinterest werkt? Ik maakte een cursus waarin je de basis goed leert. Ik leer je hoe je een professioneel account kunt opzetten dat echt gevonden kan worden door jouw ideale klant. Maar ook hoe je je blogs kunt delen op Pinterest. Als ik er zo over nadenk, dan moet ik hem dringend gaan aanpassen om ook te tonen hoe je andere kanalen kunt inzetten. Tijd om mijn cursus uit te breiden 😉

Zijn er nog manieren om je bedrijf te promoten die ik ben vergeten te vermelden? Laat gerust een reactie achter onder deze post!

Ik ben Stephanie, mama van 2 tienerdochters en een zoontje van 6. Ik ben thuisblijfmama sinds de zwangerschap van ons zoontje. Sinds september 2021 krijgen onze kinderen thuisonderwijs en zijn we van plan om te gaan reizen met het gezin. We gaan op een zoektocht naar financiële vrijheid en vrijheid in het algemeen. We stappen uit de ratrace. Volg je ons avontuur?

2 reacties

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.